10 tip ini boleh bantu anda pilih kerjaya idaman

Memilih kerjaya adalah satu masa yang kritikal yang dapat mengubah kehidupan seseorang. Dalam membuat keputusan yang amat penting ini, anda harus mengambil masa yang secukupnya untuk membuat pilihan dan menilai potensi diri sendiri.

Dengan memperolehi maklumat yang cukup dan membuat penilaian diri akan dapat membantu anda dalam memilih kerjaya yang memuaskan diri anda sendiri untuk tahun-tahun mendatang.

10 tip di bawah akan membantu anda dalam proses pemilihan kerjaya idaman anda.

 

1 – Nilai cara anda bekerja

Kerjaya yang bersesuaian dengan anda akan berpadanan dengan cara kerja anda.

Adakah anda seorang yang mampu berdikari dalam mencapai matlamat diri sendiri?

Atau anda memerlukan bantuan disiplin dari persekitaran tempat kerja untuk menyerlahkan potensi diri anda?

Penilaian gaya kerja ini dapat membantu anda membuat keputusan sama ada bekerja sendiri adalah bersesuaian dengan anda.

Jika anda seorang yang suka mengelamun dan melengah-lengahkan kerja, anda mungkin memerlukan kerjaya yang dibimbing oleh seorang penyelia atau supervisor dalam menyiapkan tugasan kerja.

 

2 – Kenal pasti bakat anda

Anda ada hobi atau bakat yang anda mahir yang mana anda suka untuk melakukannya berulang-ulang kali? Fikirkan cara bagaimana untuk menjadikan hobi dan bakat anda itu sebagai kerjaya anda.

Jika anda mahir dalam pertukangan kayu, bermain alat muzik, atau pandai menggayakan rambut, anda mungkin boleh memilih kerjaya sebagai pembuat perabot tempahan khas, ahli muzik, atau penggaya rambut. Melakukan apa yang anda suka boleh membawa kepada kerjaya yang memuaskan hati anda sendiri.

 

3 – Tetapkan matlamat kewangan

Salah satu matlamat anda dalam pemilihan kerjaya adalah untuk memilih kerjaya yang mana anda boleh mendapatkan wang yang cukup untuk memenuhi matlamat kewangan anda.

Contohnya, jika anda ingin memiliki sebuah rumah percutian di setiap benua dan terbang ke rumah ini menggunakan jet peribadi anda, maka kerjaya sebagai seorang kerani mungkin tidak dapat membantu anda mencapai matlamat anda itu.

Anda mungkin perlu membuat beberapa kompromi di sepanjang kehidupan anda, oleh itu kerjaya yang anda pilih hendaklah membenarkan anda untuk memenuhi matlamat kewangan anda.

 

4 – Buat kira-kira sebelum menyambung pengajian

Sebelum anda bayar atau buat pinjaman untuk bayaran kolej atau universiti, pastikan kerjaya yang anda pilih berbaloi dengan perbelanjaan yang bakal dikeluarkan.

Perbelanjaan pengajian selalunya meningkat dari tahun ke tahun. Jika anda perlu menyambung pengajian untuk melayakkan diri untuk kerjaya idaman anda, sebaik-baiknya carilah apa-apa biasiswa yang berkaitan atau program-program yang dapat membantu anda membayar yuran pengajian tersebut.

 

5 – Menilai keperluan sosial anda

Anda akan menghabiskan satu pertiga dalam kehidupan anda dengan orang-orang yang bekerja bersama anda. Oleh itu, pilihlah kerjaya yang mempunyai nilai sosial yang sesuai dengan anda.

Jika anda seorang penyendiri yang tidak gemarkan interaksi sosial, anda boleh memilih untuk bekerja secara sendiri atau pun bekerja dari rumah. Jika anda suka untuk bertemu dengan orang-orang baru, anda mungkin akan dapati kerjaya seperti jurujual dapat memuaskan hati anda, dimana anda bekerja dikhalayak umum.

 

6 – Tanya mereka yang berkaitan

Mendapatkan informasi dari seseorang yang mempunyai kerjaya yang anda rasa anda juga ingin menceburinya akan dapat membantu mengukuhkan lagi pilihan anda terhadap kerjaya tersebut. Kebiasaannya ramai yang akan sudi berkongsi dengan anda untuk bercakap tentang apa yang pro dan kontra dalam pekerjaan mereka.

Anda juga mungkin boleh bertanya jika diberikan peluang untuk berpatah balik, apakah mereka akan memilih kerjaya yang berlainan. Tanyakan soalan-soalan lain yang berkaitan dan dengar dengan teliti jawapan yang diberikan.

 

7 – Gunakan alat bantuan penilaian kendiri

Sekarang ini terdapat banyak sumber yang boleh anda gunakan sendiri untuk menilai kerjaya yang sesuai dengan anda. Ambil kuiz kerjaya secara online bagi menilai kebolehan anda dalam sesetengah bidang pekerjaan.

Lihat iklan-iklan pekerjaan di laman web berkaitan pekerjaan dan buat kajian melalui deskripsi tugas dan pengetahuan serta skil yang diperlukan untuk setiap pekerjaan yang berlainan. Terdapat juga banyak buku yang dapat membantu anda dalam proses penilaian kendiri dalam memilih kerjaya yang anda ingin ceburi.

 

8 – Dapatkan khidmat perunding kerjaya

Jika anda tidak dapat melakukan teknik penilaian kendiri seperti diatas, maka cuba dapatkan khidmat perunding kerjaya. Perunding kerjaya yang profesional akan membantu anda mengukur kebolehan anda untuk berjaya dalam profesion yang berbeza dan mengemudi peralihan anda dari pekerjaan yang anda ada sekarang ke arah pekerjaan impian anda.

Jika anda berasa seperti anda “tersekat” dalam laluan kerjaya sekarang, perunding kerjaya boleh memberi nasihat yang anda perlukan untuk memulakan proses peralihan kerjaya dan seterusnya membantu anda bergerak ke arah yang sepatutnya.

 

9 – Dapatkan pengalaman kerja sebenar

Ikuti contoh syarikat dan organisasi yang menggunakan pelatih industri, pekerja praktikal, pekerja sementara, atau intern untuk menilai individu sebelum mereka melanjutkan tawaran pekerjaan.

Pengalaman sebenar dalam persekitaran kerja di mana anda impikan untuk bekerja boleh membantu anda mengenal pasti kehendak kerjaya anda. Ia juga memberi anda pandangan yang realistik dalam kehidupan sehari-harian dalam profesion tersebut.

 

10 – Bersabar

Mencari kerjaya yang sesuai dengan anda adalah satu proses yang berturutan, dan tidak berlaku dengan tiba-tiba saja. Jawatan seperti pembantu am pegawai mungkin bukan kerjaya impian anda, tetapi jawatan tersebut dapat menjadi batu asas yang kukuh untuk anda berpijak ke jawatan-jawatan yang seterusnya.

Proses ini pastinya akan mengambil masa, tetapi dengan berpandukan matlamat dan mengikut perancangan yang telah dibuat disertakan doa dan tawakal, anda pasti mencapai aspirasi kerjaya impian anda.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *